Dlaczego warto wynająć biuro księgowe?

Sporo osób rozpoczynających prowadzenie własnej działalności gospodarczej stoi przed kwestią prowadzenia rozliczeń księgowych – czy samodzielnie podjąć się tematu, czy lepsze rozwiązanie to wynająć zewnętrzną firmę księgową? W tym artykule postaramy się, pokrótce lecz wyczerpująco, odpowiedzieć na to pytanie.

Prowadzenie dokumentacji księgowości w naszym kraju to prawny wymóg. Wszystkie rozliczenia finansowe muszą być właściwie zaksięgowane zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi. Prowadzenie księgowości jest również rzecz jasna niezbędne w celu przeprowadzania rozliczeń z fiskusem. Dlatego, że wynajęcie osoby, która wykonuje tego typu czynności zawodowo, wiąże się z jakimś kosztem, wiele osób zaczynających przygodę z własną firmą decyduje samodzielnie zająć się tym tematem. Jeśli ktoś posiada pewne zdolności w tym zakresie i zna się na przepisach prawnych, to jak najbardziej może się to udać – szczególnie, gdy do rozliczeń kwalifikuje się zaledwie kilka dokumentów miesięcznie. O wiele trudniej prowadzi się księgowość w przedsiębiorstwie, gdzie pracuje większa ilość pracowników, gdzie do rozliczenia jest setki różnorodnych dokumentów każdego miesiąca. Już samo dbanie o zachowanie odpowiedniego porządku w prowadzonej dokumentacji może być problemem, a co dopiero powiedzieć o skrupulatnym sumowaniu całej masy cyferek. Dla większości właścicieli samodzielne prowadzenie księgowości w firmie jest kwestią właściwie nie do ogarnięcia.

Wiele firm rozpoczyna współpracę z biurem księgowym kierując się często ulegającymi zmianie przepisami dotyczących prowadzenia księgowości a także wyliczania najróżniejszych podatków. Nawet zawodowym księgowym którzy posiadają bogate doświadczenie czasami nie jest prosto odpowiednio zastosować zmieniające się przepisy prawne. Przy tym należy wiedzieć, iż osoba prowadząca działalność ponosi ostateczną odpowiedzialność, za uczciwe, z punktu widzenia lokalnego urzędu skarbowego, prowadzenie księgowości. Ewentualne niejasności bądź nawet oczywiste błędy stwierdzone podczas rutynowej kontroli pracownika urzędu skarbowego, skutkują karami finansowymi. Warto się zatem zastanowić czy, aby na pewno samodzielne prowadzenie księgowości to odpowiedni pomysł. Dodatkowych niedogodności pod tym względem przyczyniają często w przeciągu ostatnich lat wdrażane nowelizacje w przepisach podatkowych. Aktualnie wielu księgowym a także właścicielom firm sen z powiek spędzają przepisy ‘Polskiego Ładu’. W skutek nieodpowiednio dobranych rozwiązań stosowanych w rozliczeniach rachunkowych
przedsiębiorcy mogą ponieść wysokie, w porównaniu z ubiegłymi latami, koszty.

Zewnętrza kancelaria rachunkowa – dlaczego warto?

Każdy, kto poradzi działalność gospodarczą, jest specjalistą w określonym zawodzie. Osoby które korzystają regularnie z usług zewnętrznej kancelarii rachunkowej wychodzą z założenia, że najlepszą opcją jest skoncentrowanie sił na podnoszeniu jakości świadczonych przez swoją firmę usług. Zajmowanie się tym, na czym w rzeczywistości się nie znamy, wiąże się z poświęceniem dużej ilości czasu oraz wiąże się ze znaczącym stresem. Warto też pamiętać, że kancelarie rachunkowe zajmujące się różnymi firmami niejednokrotnie mogą korzystać ze swojej wiedzy i przyczynić się do pewnych optymalizacji podatkowych, które mogą dać korzyści finansowe.

Analizując kwestię prowadzenia księgowości w firmie warto również brać pod uwagę kwestię bycia na bieżąco z wciąż zmieniającymi się przepisami. Firmy zawodowo zajmujące się prowadzeniem rachunkowości firm mają swoje sprawdzone metody na tego typu sytuacje. Cena współpracy z typowymi kancelariami rachunkowymi sprowadza się w przypadku większości mikro i średnich firm do kilkuset złotych miesięcznie. Większość właścicieli firm jest zdania, że nie jest to wysoka cena, jaką ponosimy za spokojną głowę w zakresie finansowych rozliczeń z urzędami.